مرجع کنکور کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات (IT)

کلاس های کنکور ارشد، جزوه، کتاب، تست، کارنامه

مرجع کنکور کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات (IT)

کلاس های کنکور ارشد، جزوه، کتاب، تست، کارنامه

آرزو دارم تبعیض آموزشی از بین بره... به نوبه خودم سعی می کنم به بهترین شکل انجام وظیفه کنم. موفق باشید...!

با تقدیم احترام، محمدامین ساقی زاده
التماس دعا

آخرین نظرات

کتاب ساختمان داده های هوروویتز

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۰۰ ب.ظ

سلام.

تا بوده، این کتاب مرجع اصلی درس ساختمان داده برای همه گرایشا بوده. از ویرایش های جدیدش خبر ندارم، اما کتابی رو که سال 85 تهیه کردم مملو بود از غلط، پر از ابهام و لبریز از کاستی در بیان مفهوم. با این همه، می گن تمریناتش خیلی مهمه. من به شخصه این کتاب رو برای کنکور نخوندم فقط یکی دو بار برای رفع ابهام بهش رجوع کردم که بدتر گیج شدم...! و فقط با تکیه به کتاب استاد قدسی سه تا داده و سه تا الگوریتم زدم. پشیمون هم نیستم. اما شاید من خوش شانس بودم که طراح هم استاد قدسی (یا شاید یکی از شاگردان بنامشون) بود! شما این ریسک رو نکنید و این کتاب رو بخونید و اگه گیج شدید به کتاب درس کنکور مقسمی، و اگه باز هم کافی نبود به کتاب استاد قدسی مراجعه کنید. نهایتا اگه مطلب مشکوک در کتاب استاد قدسی ذکر نشده بود، به ویکی پدیا مراجعه کنید!

اما بسیار محتمله که این کتاب هم مشکلات ترجمه ایشو بر طرف کرده باشه. پس بگردید. شاید هم از ناشر دیگری پیدا کردید. اما من تا حالا که چیزی غیر از این ترجمه پیدا نکردم و اگه شما هم پیدا نکردید، خیلی راحت از خوندن این کتاب صرف نظر کنید!

نکته: برا اینکه بفهمید یه کتاب بدردتون می خوره یا نه، ابتدا مطلبی رو که باهاش مشکل دارید در نظر بگیرید. بعد توی کتاب مورد نظر پیداش کنید و بخونیدش. اگه با همون بار اول احساس کردید که روح مطلب رو تسخیر کردید و لبخند ناخودآگاه یادگیری رو لبتون نشست، اون کتاب برای شما و امثال شما نوشته شده. اگه نه تنها یه رو نویسی نه چندان مهم از علم موجوده...!

-------

تذکر: قبلا اهمیت این کتاب رو حیاتی ذکر کرده بودم. اما با توجه به راهنمایی های دوست خوبم امیر، نتیجه گرفتم که باید تغییرش بدم. دلایل این تغییر عقیده رو در نظرات همین مطلب مطالعه کنید.


عنوان : ساختمان داده ها در پاسکال

مولف : الیس هوروویتز - سارتاج ساهنی

مترجم : ؟

ناشر : انتشارات خراسان

اهمیت از نظر من : حیاتی | لازم | نا خالی از لطف


  • محمدامین ساقی زاده

نظرات  (۶)

سلام من برای ساختمان داده شنیدم پارسه و پوران خوبه؟ حالا به نظر شما بین این سه تا کدوم بهتره؟
پاسخ:
سلام.

من هیچ کدومشونو مناسب نمی دونم... باید کتاب مرجع بخونید. اما بعد از خوندن مرجع، برا تست زدن کتاب پوران خوبه...

موفق باشید - التماس دعا
هزینه مشاوره : یک صلوات به نیت انقراض تفکر صهیونیسم و شیطان پرستی
میشه کتابهای مرجع کل دروس را که سنجش اعلام کرده بزارید؟هرجا 10تا کتاب برای هر درس نوشتن گیج شدم کدومارو بخونم ایا قسمت خاصی از کتابها هست که تو کنکور حذف باشه؟یاهمه کتابهاروکامل بخونیم؟ ببخشید من خیلی سوال میپرسم
پاسخ:
سلام.
شما تکیه تون رو کتاب های مرجعی باشه که به عنوان حیاتی معرفیشون کردم. به مرور زمان بقیه درس ها رو هم می ذارم. سرفصل دقیق کنکور رو اگه می خواید، برید به www.sanjeshserv.ir . اونجا دنبال سرفصل های آزمون های آزمایشی بگردید. با جزئیات کامل توضیح داده که کدوم بخش ها رو باید بخونید و همون طور که خواهید دید برای بعضی درس ها لازم نیست که همه کتاب رو بخونید.

هرچی بیشتر بپرسید، معنیش اینه که خدا دوست داره بیشتر  با من معامله کنه...!
موفق باشید
  • محمدامین ساقی زاده
  • سلام.
    طبق معمول همیشه، دوستی اینجا یه نظر خصوصی گذاشته، درخواست راهنمایی کرده و ایمیلش رو هم نذاشته...! خو من چطوری جوابتونو بدم وقتی ایمیلتونو ندارم و شما هم پیامتون خصوصیه! پیام های خصوصی رو نمی شه تو وبلاگ نشون داد...

    از نقدپذیری و توجهی که داشتید ممنونم.
    پاسخ:

    سلام.

    خواهش می کنم. انسان نقد ناپذیر خودشو قبول نداره...

    سلام
    در زمینه سرفصل ها درست می فرمایید، برای مثال اگه بخوایم دو کتاب هورویتز و CLRS رو در زمینه مباحث ساختمان داده مقایسه کنیم، فرمول های ضرب آرایه ای که جزء سرفصل های کنکور هست و در سال های قبل تر از اون سوال طرح میشد در هورویتز هست ولی در CLRS نیست.

    اما نکته ای که وجود داره زائدات بیش از حد این کتاب هست، البته نامرتبط بودن بخشی از مطالب با کنکور از ویژگی های خیلی از کتب مرجع هست اما در این کتاب این مطالب خیلی بیشتر هست، خصوصا شبه کدهای مربوط به پیاده سازی با یک زبان خاص و... . در مجموع بنده با بررسی کامل کتاب هورویتز و جناب آقای یوسفی متوجه شدم که هر آنچه که در هورویتز هست (غیر از تمرینات) در کتاب پوران هم هست، آن هم به نثری روان تر.

    البته نکته ای که وجود داره اینه که یک کتاب کنکوری هیچگاه نمیتونه جایگزین یک کتاب مرجع بشه اما این قضیه به شرطیه که مطالعه اون کتاب مرجع بتونه زمینه افزایش بار علمی مخاطب رو فراهم بیاره و بخشی از این قضیه از طریق حل تمرینات اون کتاب میسر میشه، برای مثال قاطعانه میشه گفت با مطالعه کتاب مقدمه ای بر الگوریتم های CLRS و همچنین داده ساختار دکتر قدسی علاوه بر تسلط بر بخش عمده ای از مباحث کنکوری، میشه به شناخت بهتری از مفاهیم زیربنایی این درس دست پیدا کرد، چیزی که شاید با صرفا با خوندن یک کتاب کنکوری بدست نیاد، ولی برای کتاب هورویتز چنین چیزی صادق نیست، خصوصا اینکه حل تمرین قابل استنادی هم از اون موجود نیست. همین موارد باعث میشه من روی واژه "حیاتی" حساس باشم.
    پاسخ:
    سلام.
    کاملا درست می فرمایید. زائداتش بیش از حده طبیعیه. چون در واقع یه مرجع دانشگاهیه. دیگر اینکه همونطور که توضیح دادم، تصور کردم که ممکنه مترجمان این کتاب مشکلات بیانی این مرجع رو در ویراست های جدیدش برطرف کرده باشن. اگه این کتاب هنوز ویراست جدیدی نداشته باشه یا اینکه بهبودی درش حاصل نشده، حق با شماست لایق واژه حیاتی نیست.

    خود بنده هم هیچ وقت نیازی به خوندن این کتاب احساس نکردم. تنها در مورد چرخش درخت AVL بهش رجوع کردم که بدتر گیج شدم...! و از طریق ویکی پدیا مشکلم رو حل کردم. در ضمن، فقط با خوندن کتاب تستی طراحی الگوریتم سپاهان و بخشی از کتاب استاد قدسی، امسال تونستم 3تا داده و 3 تا الگوریتم بزنم که پشیمونم. چون اگه بیشتر مرجع می خوندم بیشتر هم می زدم.

    در نهایت این طور به نظر می رسه که باید می زان اهمیتش رو تغییر بدم و اصلاحاتی در توضیحاتش بدم. ممنون از نظرات سازنده و پیگیرتون.
    موفق باشید
    واقعا آیا درسنامه کتاب هورویتز رو فارغ ار تمریناتش شایسته واژه "حیاتی" می دونید؟
    پاسخ:
    سلام.
    بله، اما صرفا به خاطر پوشش مطالبی که داره. و الا همون طور که توضیح دادم خودم اصلا این کتاب رو نخوندم. و متاسفانه کتاب دیگری نیست که مثل این سرفصل ها رو کامل پوشش داده باشه...